Chaos in China

Hey, zomaar een post niet op Zondag. Het is eigenlijk de bedoeling dat ik 1x per week post (Zondag), om te voorkomen dat er constant van die kleine korte updates verschijnen elke keer dat ik over mijn veters struikel ofzo.

Maar, deze keer vond ik het wel verantwoord. Het is hier namelijk op het moment een lichte chaos in de stad, vanwege een kleine storm die vanavond overgetrokken is… Dit is dus vooral even een foto-post, met hier en daar wat extra uitleg.

De “storm” begon om een uur of 17:30 echt, toen begon iedereen in het kantoor oooh en aaah te roepen bij elke donderslag (sommige meisjes, zoals het Chinese schattige meisjes betaamt, begonnen te gillen en aan elkaar te hangen). Toen ik naar de WC moest werd ik natgeregend van een raam dat open stond op borsthoogte, de wind gierde om het gebouw heen wat best wat enge geluiden maakte en het blies dus ook de regen naar binnen. Ik ben uiteindelijk tot 19:30 ongeveer op kantoor blijven hangen om de ergste regen te vermijden, daarna ben ik gaan lopen. En ik kwam behoorlijk wat tegen… Excuses voor de kwaliteit van de eerste foto serie, ik had mijn dure Nikon niet mee naar werk (I know, I’m craaazy) dus deze foto’s komen van mijn mobiele telefoon.

De straat voor mijn werk

De straat voor mijn werk

Helaas liep het niet voor iedereen goed af. Oudere vrouw afgevoerd.

Helaas liep het niet voor iedereen goed af. Oudere vrouw afgevoerd.

Wanhopig proberen geen natte schoenen te krijgen... Dit is overigens de plek waar ik die moed opgaf.

Wanhopig proberen geen natte schoenen te krijgen… Dit is overigens de plek waar ik die moed opgaf.

Hier liepen de meeste mensen al gewoon klakkeloos door het water. Er was wel enigszins een opstopping omdat mensen hun schoenen uit wilden doen, auto’s ondertussen rechtsaf probeerden te slaan en sommige dappere zielen om de plas heen wilden lopen en dus de straat opliepen, waar het overigens even nat was en de auto’s alleen maar chagrijnig toeterden. De ambulance die een paar foto’s geleden te zien was kon ik te voet ruim voor blijven, met sirene en alles. Ik kan met verve zeggen dat ik een schijthekel heb aan het Chinese verkeer, iedereen is alleen voor zichzelf. Laatst ook al een auto een brandweerauto af zien snijden zodat hij nog even snel over kon steken… Blegh. Anyway, moving on.

Boom op het fietspad

Boom op het fietspad

Stam van bovenstaande boom

Stam van bovenstaande boom (doorsnee van zo’n 15cm)

Dat ding hoort recht te staan, opzij ingestort tegen een hek aan.

Dat ding hoort recht te staan, opzij ingestort tegen een hek aan.

De grootste chaos hier kwam vooral van alle fietsers en brommerrijders (en dat zijn er hier zeer, zeer veel) die allemaal de stoep op moesten om hieromheen te kunnen, wat er weer voor zorgde dat alle brommers die op de stoep stonden of lagen luid begonnen te loeien. De brommers hebben hier allemaal hetzelfde alarm (vier of vijf soorten achter elkaar) dus dat maakte echt een enorme herrie. Ondertussen probeerde er een dikke BMW te keren op de stoep en reed daarbij over een kinderfiets heen… Maar ach, dat maakt niet uit, hij kon weg, toch?

Dat is een stoep... de stoep voor mijn huis.

Dat is een stoep… de stoep voor mijn huis.

Waden door het water

Waden door het water

Veilig bij mama op de rug

Veilig bij mama op de rug

Speciaal voor de foto (mijn schoenen waren toch al zeiknat)

Speciaal voor de foto (mijn schoenen waren toch al zeiknat)

Dat meisje had de dag van haar leven... Je had haar moeten horen schateren, prachtig!

Dat meisje had de dag van haar leven… Je had haar moeten horen schateren, prachtig!

Leuk, naar huis waden!

Leuk, naar huis waden!

Nu verder met de Nikon, vanuit mijn raam genomen. Dat was de plek waar de scooter hierboven stond.

Nu verder met de Nikon, vanuit mijn raam genomen. Dat was de plek waar de scooter twee foto’s naar boven stond.

Zwemmende auto's

Zwemmende auto’s

Bliksemschicht

Bliksemschicht

Rollende wolk achter de bergen

Rollende wolk achter de bergen

Bliksemschicht

Bliksemschicht

Chaos op de weg

Chaos op de weg

Bliksem achter de bergen in de verte

Bliksem achter de bergen in de verte

Mijn grote trots(en)! De vorige onweersbui stond ik ook al voor het raam om foto’s te maken, maar dat is toen niet gelukt. Nu heb ik een andere aanpak geprobeerd (korte sluitertijd, alles op manual zodat de camera niet gaat zeuren (“te weinig licht, ik ga geen foto’s maken zo, sukkel”) en dan de knop ingedrukt houden zodat hij allemaal foto’s achter elkaar maakt. Ik had er denk ik 120 van het onweer, daarvan zijn de bovenstaande overgebleven – en dat vind ik best een indrukwekkende hoeveelheid ^^

Goed, dat was het even voor nu. Ik vervang zo nog even de handdoek die het water opvangt dat mijn appartement in loopt (waarvandaan geen flauw idee, maar weer mijn collega Liyi lastigvallen morgenochtend), drink nog even wat en ga dan slapen. Hopen dat het morgen wat opgedroogd is (en mijn doorweekte schoenen weer draagbaar zijn…)

4 thoughts on “Chaos in China

  1. Hoi, wat een verhaal zeg! Ik vind je foto “waden door het water”en “zwemmende auto’s” het mooist. Leuk om later in een speciaal china-boek op te nemen. Hoop dat je ondertussen weer droog bent? Hier schijnt de zon vandaag, maar komende week gaat het kouder worden. Richting herfst, bah! Tot later liefs, Tineke

  2. Je regen laarzen thuis gelaten Annika? 😉 Ik vind het heel erg leuk om je blog elke week te lezen. Fijn weekend!

Leave a Reply

