Suzhou & Typhoon

Ja, dat is een behoorlijke tegenstrijdigheid in de titel. Toch zijn dat de twee grote gebeurtenissen van de afgelopen week. Ik begin even met Suzhou, aangezien dat het eerst gebeurde!

Donderdag vloog ik naar Suzhou. Oh nee wacht, ik ging met de trein – maar moet zeggen dat het behoorlijk hetzelfde voelt hier in China… Je gaat door een soort douane heen wanneer je het station op gaat, wat betekent dat je bagage door een scanner gaat en je zelf door een metaaldetector heen gaat en je ook nog wordt gefouilleerd. Vervolgens let je op de grote elektronische borden om te zien van welke gate je trein vertrekt, waarna je moet wachten tot je trein “boarding” is en je door de ticketcontrole mag. Vervolgens kom je dan op het perron, waar je klaar gaat staan bij je wagonnummer (deze staan op het perron aangegeven) en dan als de trein binnenkomt, hup, naar je stoel. Best vermoeiend, en een avontuur op zich moet ik zeggen – maar alles ging goed en ik hoefde maar twee uurtjes, dus dat was erg goed te doen. Zo vanuit de trein zie je wat meer landbouw en dus een andere kant van China, altijd goed.

Anyway, bij aankomst stond Mette op mij te wachten in de aankomsthal (hoewel ze me wat laat zag, haha) en samen zijn we Suzhou een stukje ingelopen om wat te eten, voor we een taxi pakten naar ons hotel.

Tegenover Suzhou station

Tegenover Suzhou station

De stations zijn ook iets groter daar.

De stations zijn ook iets groter daar.

Oud en nieuw China

Oud en nieuw China

Na onze spullen gedropt te hebben zijn we het centrum van Suzhou in getrokken, waar we op zoek zijn gegaan naar wat tuintjes en dergelijke. Suzhou is een erg mooie stad wat betreft bouwstijl, het heeft nog erg veel smalle straatjes in typische Chinese bouwstijl (hoewel je het neon en dergelijke vaak even weg moet denken). Er was ook erg veel constructie aan de gang toen we daar waren, van een wolkenkrabber tot een complete overhaul van een plein waar we langs kwamen.

Nadat Mette had genoten van een biologische winkel (en ik van een dutje op de stoep) kwamen we langs een zaakje waar een paar vrouwen beneden bezig waren met borduren (op het eerste gezicht). Toen de oudere mevrouw binnen zag dat we interesse toonden nodigde ze ons uit om te komen kijken en ze heeft ons de zaak laten zien.
Nou is Suzhou een zijdestad, en wat ze daar binnen aan het doen waren was… zijdeborduren. Ik ben eerlijk gezegd de correcte term vergeten, maar ik vind het in ieder geval erg mooi.

Zulk soort dingen

Ik heb me laten vertellen dat de échte professionals, die dit al hun hele leven doen, zulke stukken maken met naalden die even dun of dunner zijn dan een menselijke haar… Ondanks de betrouwbaarheid van de bron moeilijk te geloven. Bij bovenstaande dubbelzijdige stukken wordt het dus aan beide kanten geborduurd, waarna de draad binnenin, dus tussen de borduursels, naar beneden gehaald moet worden om niet aan de andere kant te zien te zijn… En dat spul waarop ze werken is flinterdun, je kan er doorheen kijken. Vaak wordt het uitgeknipt (of wat dan ook) en tussen glas gezet, ook heel mooi.

In ieder geval, ik zanik. Na dit zaakje hebben we een paar tuinen en een tempel bekeken (en tussendoor kwamen we de eigenaresse van het zijdezaakje weer tegen die heel schattig met haar man aan het badmintonnen was). De tuinen waren leuk, het zijn echt van die rustige stukjes groen middenin de stad. Vanwege de vakantie was het helaas wel erg druk.

Die dingen deden me een beetje denken aan een afbeelding uit de Taekwon-do encyclopedie, hoewel die wel wat groter was...

Die dingen in de muur deden me een beetje denken aan een afbeelding uit de Taekwon-do encyclopedie, hoewel die wel wat groter was…

Vooral rotstuinen zoals dit waren erg populair

Vooral rotstuinen zoals dit waren erg populair

Aan het einde van deze dag hebben we samen gegeten in een Kantonees restaurant, was erg lekker! Ook leuk om eens te doen, één van de vele voordelen van een Chinees sprekend persoon bij je hebben! Na het eten zijn we naar een kroeg gelopen die we eerder al gezien had en hebben genoten van een Guinness (volgens mij een flesje leeggegoten in een 500cc glas, maar goed) en daarna wilde Mette mij heel graag meeslepen naar een Karaokebar…
Was een belevenis op zich. Ik dacht bij karaoke altijd aan drukke bars met een podium waar iedereen opspringt die een tong heeft – maar hier in China is dat anders. Je betaalt voor een kamer voor je groep (in ons geval 2 man dus een kleine kamer) en kan dan een privé feestje bouwen. Het was voor een keer best leuk, maar ik denk niet dat het iets is waar ik zelf voor de lol heen zou gaan…

De tweede dag waren we een beetje… besluiteloos, ik voelde me nog steeds niet erg lekker en had behoorlijk last van mijn been (oh ja, was begin van de week over de kop gegaan met Hodor (fiets, remember), erg last van de quadriceps (grote spier (was auw))). Uiteindelijk hebben we nog geprobeerd mijn treinticket een dag te vervroegen, dit is niet gelukt – maar dat bleek helemaal niet erg, want het was de rest van de dag nog erg gezellig!

We zijn als eerste naar een meer in de buurt gegaan, maar dat viel ietwat tegen – alles was bestraat en betegeld en het was erg druk overal. Alsnog een paar mooie plaatjes geschoten hoor, en we hebben even heerlijk in het gras gezeten (Mette in de zon, ik in de schaduw). Ook zag ik nog het schattigste kleine kereltje ooit rondrennen.

Ja, dat is een PSY shirt.

Sky / Waterline Suzhou

Aan het meer hebben we nog geluncht in (alweer) een ietwat luxe restaurant. Ik liet de eer van het bestellen weer van me af glijden, en was erg blij verrast door het groentegerecht dat we kregen (echt, de Chinezen kunnen Aubergine wél lekker klaarmaken), maar dat andere… de uiteindelijke conclusie was “een soort paddenstoel of iets dergelijks met varkenskraakbeen”. De paddenstoel kreeg ik prima weg hoor, maar het kraakbeen heb ik laten liggen – dat is mij toch wat té exotisch.

We zijn aan het einde van de middag nog weer Suzhou ingegaan en zijn een behoorlijk eind door het centrum gesjouwd, waar ik een lading souvenirs heb gehaald voor deze en gene, ik een smoothie zonder zuivel kreeg en waar ik mijn toekomstige huisdier heb gevonden (werkelijk, ik had hem zó meegenomen… kan er toch slecht tegen hoe ze hun huisdieren behandelen, deze twee pups ook op een tralievloer… maar goed).

Laatste zon van de dag

Kijk dat koppie dan!

Die avond is Mette terug richting Beijing gegaan, ik ben nog een nacht in het hotel gebleven voor mijn terugreis naar Hangzhou zaterdagmiddag. Weer een avontuur, maar ook gewoon gered.

Eenmaal terug thuis merkte ik dat het wat druilerig was, en zondag heb ik me enigszins verbaasd en geërgerd aan de hoeveelheid regen die de hele dag viel en ben maar thuisgebleven (toegegeven, ik had me verslapen tot 16:05). Maandag (gisteren) regende het nog steeds en het waaide ook wat meer, waardoor ik de ramen niet open kon doen omdat het dan naar binnen regende, maar ik had geen eten meer – uiteindelijk toch maar naar de winkel gegaan en zeiknat weer thuisgekomen.
Little did I know. Gisteravond kreeg ik een whatsappje van een teamgenootje, “Komt die tyfoon ook bij jou?”. Ik zat wel even vreemd naar dat scherm te staren zeg… Ik ben vervolgens wat informatie op gaan zoeken op het internet, blijkt dat er in mijn provincie 300.000 tot 400.000 mensen geëvacueerd zijn, er al melding is gedaan van meerdere doden en dat Hong Kong grotendeels ontregeld is.

Ik weet niet precies vanaf wanneer het water is gaan stijgen, volgens mij viel het me al wel op toen ik naar de winkel liep – maar vandaag is het me pas echt duidelijk geworden. Ik denk dat het water in de kanalen / rivieren hier 3 tot 4 meter (!!) gestegen is, ook vanuit mijn raam kan ik hele stukken grond zien die normaal gewoon gras / bomen / struiken zijn.

Modderwater met heel veel troep

Modderwater met heel veel troep

Ja, dat is een lantaarnpaal

Ja, dat is een lantaarnpaal

Indicatie van de waterstijging

Indicatie van de waterstijging

Ben vanochtend (had tyfoonvrij gekregen van stage) een eindje gaan fietsen om de waterschade te bekijken. In het begin dacht ik nog “Oh wat slim van mezelf dat ik mijn bergschoenen aangedaan heb, nu blijven mijn voeten droog van opspattend water!”… Maar toen ik eenmaal meerdere plassen moeilijk had ontweken en toen uitkwam bij een soort rivier op een kruispunt, besloot ik om maar gewoon door te fietsen… Natte voeten, ach, boeiend, toch? Nou ja, natte voeten inderdaad a la, maar het bleek een wel erg diepe “plas”, diep genoeg om beide wielen van Hodor onder water te doen verdwijnen – en mij dus ook dieper dan mijn knieën. Ach, vanaf dat moment was het wel een stuk leuker fietsen…

Ik ben nog een stuk door de Xihu Wetlands gefietst (nu Wetlandiger dan ooit), van noord naar zuid, waarna ik weer richting huis ben gegaan. Eenmaal thuis mijn kleren maar direct in de wasmachine gegooid en mijn schoenen te drogen gelegd. Ook Hodor is nu weer lekker warm en droog en mijn camera heeft alles overleefd (heb hem maar één keer uit de tas gehad, het regende nog steeds..)

Dus, dat was mijn vakantieperiode wel eerlijk gezegd. Zoals ik ook al op FaceBook zei, dit is de eerste keer in mijn leven dat ik tyfoonvrij heb gekregen van werk, en eerlijk gezegd vond ik het best leuk, al dat water – maar het voelt altijd erg vreemd om te lachen om iets waar mensen bij om het leven zijn gekomen. Dus om die reden hoop ik ook dat dit mijn laatste keer tyfoonvrij is en dat ik vanaf nu maar weer hittevrij krijg en met de andere kinderen ga spelen in het water van de brandslang op het schoolplein…

One thought on “Suzhou & Typhoon

  1. Hoi stoere dappere nicht,
    Leuk om te lezen die verhalen van jou. Ik kan me niet goed een voorstelling maken van hoe je moet (over)leven in een land waarvan je de cultuur niet of nauwelijks kent en niet kunt communiceren maar ik krijg door jouw verhalen wel een idee hoe lastig dit is. Je bent wel in het diepe gesprongen zonder dat je weet of je goed genoeg kunt zwemmen lijkt mij. Respect! Maar ik hoop dat je naast alle hindernissen die je tegenkomt ook wel geniet van alle ervaringen.
    Een knuffel van Ria en Herman

Leave a Reply

