Wrapping up part 1

Yup, de tijd is hier – het is mijn laatste stagedag. Ik weet niet precies wat ik verwachtte toen ik 12 weken geleden begon met aftellen, ik denk dat ik het gevoel had dat als dit moment kwam ik uit elkaar zou knappen van enthousiasme – maar het is stiekem gewoon een doodnormale dag. Ik weet nog wel heel goed dat ik gedurende de afgelopen tijd heel wat verschillende gedachtes heb gehad. Even op een rijtje:

‘Oke, nog 12 week. Bijna op de helft alweer!’
‘Yes, nog tien week. Straks naar Hong Kong, dan nog maar 9 week – enkele cijfers!’
‘Nog 9 week. 8 week is nog maar twee maanden. Moet je nagaan hoe het voelt als je nog maar 4 hoeft…’
‘Nog 4 week!!! Weet je nog dat je nog 12 week moest? Je bent alweer over de helft van dat aftelmoment. Nog een maandje.’

En ga zo maar door. Ik zat in ieder geval altijd te denken dat het zo geweldig zou zijn als ik nog maar 3, 2 of 1 week zou hoeven. En toen ik nog maar drie week hoefde had ik eigenlijk een beetje het gevoel dat het nog best wat sneller mocht gaan en dat twee week ook wel heel goed klonk…

Goed, genoeg daarover. Het is nu de laatste dag, dus hoe ik aan het aftellen was en niet kon wachten tot het allemaal klaar was wil ik niet meer weten. Dat zijn gelukkig ook niet de dingen die je onthoudt, ik niet tenminste. En ondanks het feit dat ik het hier laaaang niet altijd leuk gehad heb, moet ik zeggen dat ik met verbazingwekkend warme gevoelens terugkijk op mijn tijd hier (nu al). Misschien komt het omdat ik de laatste weken überhaupt beter in mijn vel zit, onder andere omdat ik op werk leukere dingen doe de laatste tijd. Of ik begin langzaam te wennen aan China. Of het is gewoon het feit dat ik steeds meer het gevoel had dat het einde in zicht kwam.

Mijn post werd even onderbroken. Er was nogal wat commotie op de werkvloer, bleek dat iemand een zakje zijdewormen had. Voor consumptie. De jongen die ermee rondliep en vooral meiden bang aan het maken was, kwam naar mij toe om me ook te pesten… dus wat doe je dan? Precies, dan eet je een zijdeworm op. Nog iets om toe te voegen aan het lijstje vreemde dingen dat ik gegeten heb in China. Een lijst, denk je? Jawel!

  1. Zijdeworm
  2. Eendentong
  3. Kippennek
  4. Kippenkraakbeen

Goed, misschien geen enorme lijst, maar dit waren de meest vreemde dingen die IK persoonlijk gegeten heb. Dan hebben we het natuurlijk nog niet over de kippenklauwen, koeienlongen en allerlei andere ingewanden die hier in de schappen liggen. Ik vind een beetje avontuurlijk eten prima, maar niet als ik de keuze heb van wat ik zelf kook…

Gisteravond zijn we met alle collega’s uit eten en naar de KTV geweest. Ik heb ook een cadeautje gekregen van een collega van me, die ik die dag voor het laatst zag. Ik gaf haar een complimentje dat ik haar sjaal mooi vond, dus die kreeg ik meteen in mijn handen gedrukt – ‘present for you’. Ik voelde me wat bezwaard, dus heb ik haar mijn sjaal gegeven die ik op dat moment bij me had. Eerlijke ruil (hoewel de sjaal die ik kreeg veel mooier was dan de andere… maar zo zag zij het vast niet). Ook kreeg ik nog een potje snoep van haar, het meest zoete spul dat ik ooit geproefd heb – maar ik vond het allang leuk dat ze eraan gedacht had!
Anyway, ik had het tijdens het etentje erg naar mijn zin, en heb als een echte pionier (en ambassadeur voor de Nederlanders) alles geproefd wat op tafel kwam te staan en meegedronken met de mannen. Het bleef wel vervelend dat ze me constant probeerden te beschermen, door te zeggen dat die drank ‘toch echt wel sterk was hoor’ en weet ik het – helaas voor hen werkte dat averechts (no-one tells me what to do?). Of helaas voor mij, maar vanochtend voelde ik me na een douche prima! (En dan negeren we het feit dat ik 2 uur te laat op werk was).

Alle collega's

Alle collega’s

De KTV was ook erg boeiend. Zoals ik eerder vertelde krijg je een privékamer, in dit geval een iets grotere dan de vorige keer toen ik met alleen Mette was. En deze keer waren er ook snacks (heb niet echt veel gehad, ging razendsnel) en een ongelimiteerde hoeveelheid bier. Altijd boeiend, en ik heb een nieuw drankspelletje geleerd – ga ik zeker mee naar huis nemen! Ook hier vonden de mannen dat ik niet even veel hoefde drinken als hen, maar uiteindelijk was ik degene die een van hen in zijn jas hielp…

KTV

KTV

Goed, terug naar de orde van de dag. De laatste dag! Natuurlijk heb ik nog steeds dingen in mijn hoofd die minder leuk waren, en die zal ik ook niet direct compleet vergeten. Maar als ik thuis ben, of in Nieuw Zeeland zit, en iemand vraagt naar mijn tijd in China dan heb je het over de gave dingen die je gezien en gedaan hebt. Of de hele vreemde dingen, maar vooral omdat het bizar was en niet omdat het vervelend was. Mogelijk noem je ook in 1 zin nog even de nare dingen, maar dan komt er toch altijd een ‘maar’ achteraan.

Waarom heeft deze post een ‘part 1’, vraag je je misschien af. Nou dat komt omdat ik over iets minder dan drie week pas uit China vertrek. Morgenavond komen mijn ouders hier voor een ruime week en daarna is het nog een weekje rustig aan voorbereiden op mijn doorreis naar Nieuw Zeeland. Groot kans dat er dan nog even een ‘part 2’ verschijnt. En dan is het tijd voor het zetten van de volgende stap, namelijk Nieuw Zeeland! De komende weken moet ik nog even een paar dingen regelen. Zo heb ik een borg betaald voor mijn internet en zulke dingen. Nadeel is dat ik middenin hun vakantie vertrek, dus dan zou ik of heel lang zonder internet zitten of mijn borg niet terugkrijgen. Nou dan betaal ik liever 20 euro extra en behoud mijn internet… Maar goed, dat zijn praktische dingen die ik uit ga zoeken. Verder is mijn visumaanvraag voor Nieuw Zeeland grotendeels ingevuld en mijn stageverslag bijna af. Dus ik heb alle tijd om de komende week te genieten van mijn laatste periode China en mijn ouders!

3 thoughts on “Wrapping up part 1

  1. Ha Annika, Met plezier je blogs gelezen, soms met een tikje medelijden voor je. Blijkbaar een lastig land, maar goed om te lezen dat je je draai hebt kunnen vinden. Op naar je volgende avontuur…
    Met groet

  2. Eens met Geeske: fijn dat je toch prettig kunt terugkijken.

    Op naar deel 2 van het avontuur (dacht dat je dat bedoelde: China deel 1, NZ deel 2😉 ) in een flink wat begrijpelijker deel van de wereld. En weer lekker trainen natuurlijk: Auckland heeft zoals je weet een enorm aantal Taekwon-Do scholen🙂

  3. Wat vind ik het fijn om te lezen dat je toch goede dingen overhoudt in je gedachten als je aan deze periode terugdenkt. Het was soms heel erg doorbijten, maar je komt tot de conclusie dat het je toch ook wat heeft gebracht,
    Ik wens je een fijne tijd toe met je ouders. Nieuw Zeeland zal een welkome verbetering zijn van je leven. Al is het alleen maar dat je je in het Engels veel beter kunt uitdrukken en meer sociale contacten zult hebben.
    Hartelijke groeten,
    Tante Geeske

Leave a Reply

